نکات ایمنی حین استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی

نکات ایمنی حین استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی

به هنگام استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی در سرعت بالا باید یکسری موارد را مدنظر قرار داد.

به عنوان مثال نمونه ها باید در صفحه گردان مقابل هم قرار گیرند یا به عبارتی دیگر می توان گفت ترتیب قرارگیری نمونه ها حائز اهمیت است. بدین منظور باید همیشه دولوله با جرم یکسان داشته باشیم تا بتوان بالانس دستگاه را برقرار نمود.

از سوی دیگر نمونه ها باید در ظروفی مانند فالکون های دربسته نگهداری گردد تا از ریختن مواد داخل آن جلوگیری گردد. لوله های سانتریفیوژی ساخته شده از دو ماده ی استاندارد پلی پروپیلن و دیگری پلی اتیلن تری فتالات تهیه می گردد. پلی پروپیلن دارای مقاومت شیمیایی و استحکام مکانیکی بالایی است. البته انواع دیگری از تیوب ها با حجم های متفاوت و جنس های دیگر (شیشه ای، فلزی و یا سرامیکی) موجود بوده که بر حسب نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. اما لوله ی سرامیکی و یا فلزی خیلی معمول نبوده و لوله های شیشه ای و پلاستیکی از اولویت بیشتری برخوردار هستند.

همچنین از سانتریفیوژ آزمایشگاهی نمی توان جهت جداسازی موادی که پیوند شیمیایی در سوسپانسیون مایع ایجاد کرده اند استفاده نمود. بنابراین می توان گفت سانتریفیوژ جهت جداسازی اجزای مخلوط های ناهمگن به کار می رود؛ که این موارد شامل مایعات موجود در مایعات، جامدات موجود در مایعات و مواد جامد و مایعات موجود در گازها است.

هنگام استفاده از سانتریفیوژ باید دقت داشته باشیم که دستگاه در یک سطح صاف قرار داشته گرفته باشد و ماکزیمم بار و سرعت مورد بررسی قرار گیرد و بالانس لوله ها همانطور که قبلا اشاره گردید مورد توجه قرار گیرد و دریچه ی سانتریفیوژ در طول انجام کار بسته نگهداشته شود.